Kost eller Kosttillskott?

Igår efter passet satt jag en stund i bastun och funderade på det där med proteinpulver. Jag hade inte med mig någon proteinshake utan åt istället en geinomax proteinbar med smak av choklad och apelsin efter passet. Jättegod faktiskt. Dock var plasten jättevarm i bastun och chokladen smälte och det blev lite kletigt.

Sånna här produkter är ju väldigt processerade, tyvärr. Det är ju även proteinpulver. Blir det inte lite dubbelmoral att ha filosofin ”äta rent” om man äter sånna kosttillskott? Heidi Andersson har tagit ställning emot kosttillskott. Hon är ju hur stark som helst, så om hon klarar sig utan proteintillskott skulle det vara underligt om inte jag gjorde det. Det är ju inte särskilt gott heller.

Man kanske skulle prova lite mer raw food i den dagliga kosten. Även om gårdagen var en tiopoängare kostmässigt, var den enda ej tillagade (upphettad över ca 40 grader) bären i min kvällssmoothie.

image

Nu ska jag äta mellis innan jag gör mig i ordning för att hämta Axel på förskolan. Den här mackan med ägg innehåller ca 10 gram protein på ca 220 kcal, ca hälften så mycket protein som en Gainomax bar eller proteinshake på mjölk och samma mängd energi. Jag tror att det är helt ok för mig!

2 thoughts on “Kost eller Kosttillskott?

  1. Sant! Jag använder dock lite kosttillskott eftersom jag vet att jag ibland tar den enkla vägen och lagar/äter saker som inte är direkt nyttiga. 🙂 Då är det enkelt att ha något enkelt och snabbt som är hyfsat nyttigt om man jämför med ett originalmål på max eller en korvring!

    • Ja absolut bättre än korv och Max orginalmål. Fast det beror ju också på vilket mål på Max och vilken korv.

      I allmänhet tycker jag att hälsoindustrin har en dubbelmoral här, de förespråkar ”ren mat”, men tjänar pengar på snabba lösningar till alla vi som strävar efter något bättre. De rekomenderar ekologiska ägg, men använder äggvita på dunk (vilket slöseri av ägg-gulor) osv.

      Jag tror det finns risk att många som tränar ser kosttillskott som tillskott och tar inte bort något annat. De kanske käkar både korv och Geinomax. Så gjorde jag för 2-3 år sedan.

      Bara en reflektion.

      Jag köper nog inte mer pulver nät mitt är slut. Vill du ha shakern?

Kommentera

